Wednesday, November 15, 2006

Hiroshima

Er zijn weer nieuwe foto's dus..

Ik werd door Jennifer gevraagd om mee te gaan naar Hiroshima en Miyajima, samen met haar moeder en Claudia. Ik twijfelde eerst even omdat dat een heel weekend zou zijn en ik dan geen huiswerk kon maken en een afspraak voor het kerstman baantje niet zou kunnen nakomen. Maar toen dacht ik weer.. ja ho eens even, Hiroshima en Miyajima, dat gaat vet mooi worden. Dus k ben maar mee gegaan. Overigens heeft Jenn maar voor 1 nacht kunnen boeken, want alles was vol in Hiroshima dus we waren zaterdag avond weer terug.

Goed, Hiroshima eerst.

Vrijdagochtend
Ik had de wekker al vroeg gezet omdat ik me spullen wilde pakken en op tijd mijn huiswerk wilde inleveren voor die dag alvorens te vertrekken toen ik hoorde hoe maarten werd gebeld. Dat was dus Jenn die hem vroeg me wakker te maken. Ik kreeg Jenn aan de lijn die me vroeg waar de fuck ik was, want ze stonden al bij de uni en wilden naar de trein gaan! Ja, ho eens even, niemand had mij een tijd doorgegeven dus ik was voor deze keer totally innocent. Mgoed, ik snel alles inpakken, etc en op naar het station. De reis duurde 3 uur en was opzich niet zo boeiend. Enkele dingen die naar voren kwamen waren: Claudia die zich al snel niet zo lekker voelde ivm schommelen van de trein, Jenn die bij elke kiosk op t station naar 'hello kitty' dingetjes moest kijken, en ik had me standaard ochtendhumeur en wilde alleen maar slapen en brommen.

Hiroshima city
Hiroshima is een grotere stad dan Nagasaki, iig lijken de straten breder te zijn en de auto's wat normaler. We zijn direct een romen-densha ingestapt, dat is dus een tram aka streetcar, en richting A-dome gegaan. Hier heb ik een foto van op me blog gezet. We kwamen daar gewoon overdag aan hoor, maar savonds zijn we er nog een keertje langsop gelopen, vandaar dat de foto bij nacht is gemaakt. Ja, wat voel je als je daar staat. Ik vond t raar om hier de toerist uit te hangen, want hier is wel een tragedie gebeurt, of de maatregel al dan niet correct was... naja, ik vind dat een A-bom gewoon niet kan en niet mag. In Nederland is de geschiedenis van Japan ver weg, maar hier stond ik dus op de plek waar weet-ik-veel hoeveel mensen zijn gestorven.. net als in Nagasaki. Ik had moeite met lachen als er een foto van me werd genomen.
We werden daar nog aangesproken door een stel Japanse studenten die daar bezig waren met een actie om 7000 kraanvogels gevouwen te krijgen. (Misschien iets voor jou Jasper.) De kraanvogel is dus blijkbaar het symbool voor vrede in Hiroshima en Nagasaki. Naja, we hebben even geholpen. nu hoeven ze nog maar 6994 kraanvogels te vouwen. Succes.

We liepen door langs het kanaal richting het vredespark. Hiroshima ligt aan / in een delta, hoe zeg je dat eiglijk. Maar iig, overal in de stad heb je dus bruggen over die kanalen. Is best wel mooi. Mgoed, het vredespark. Dat park lag er ehm ja vredig bij. LOL. Erg schoon, erg gestructureerd en stil. We zijn er niet zo lang gebleven. We zagen toen nog een kudde highschool scholieren die richting het Atomic Bomb Museum gingen. (overigens wil ik hierbij zeggen dat ik het woord 'high' van 'highschool' of waar het ook in voorkomt een ongelooflijk kut woord vind dat ik nu al tig keer heb moeten overtypen omdat ik constant de letter 'h' vergeet. einde.) Ok, wij ook richting museum. Jenn en haar moeder hadden t al eens gezien en hoefden niet nog een keer. Ik en Claudia zijn toen wel naar binnen gegaan. Het viel te vergelijken met het museum in Nagasaki, inclusief de scholieren, maar dan groter. (Het museum dan he, de scholieren waren even groot als die in Nagasaki.) Ik heb daar nog een kinderboekje gekocht over het vallen van de bom. Toen we buiten kwamen, 2 uur later ofzo, zagen we al die scholieren weer buiten zitten en foto's van elkaar maken. Ik blijf t een grappig gezicht vinden, al die tieners in uniform. Het enige verschil zit m in hoe laag hangt de broek bij de jongens en hoe hoog zit het rokje bij de meisjes.

We hebben Jenn toen maar gebeld en gezegd dat we klaar waren. We zijn toen even later met z'n 4en naar het hotel gelopen. Daar aangekomen kregen we te horen dat de kamerprijzen het dubbele waren van wat eerst werd aangenomen. Dat was in eerste instantie best wel schrikken, maar we moesten dus uiteindelijk tussen de 40 en 50 euri betalen voor een behoorlijk luxe kamer MET een wc die je achterwerk schoonspoelt. Nou, wat wil je nog meer oder? Overigens kwam ik er de volgende ochtend pas achter dat dat ding t ook echt deed. Dat was..interessant. Naja, zoals gezegd, diezelfde avond nog ff terug gelopen naar het museum enzo, nog stelletjes gezien die langs het water *ahum* plezier hadden. We hebben voor het wandelen nog gegeten in een Indiaas restaurant, erg lekker zeg. Alleen Japanners in een Indiaas kleed is toch wel ff raar.
Savonds weer terug naar restaurant en ff tv gekeken. Was een kinderprogramma op wat ik wel helemaal kon volgen. Yayy.

De volgende dag Miyajima.

We

No comments: