Monday, December 18, 2006

TAIKO

Ik stond op tijd op.
Ik had me goed tegen de kou gekleed.
Ik had geld bij me.
Ik stap in de tram.
09:40.
10:00 begint de les. Wordt krap.
Ik graai in me tas voor de route...
die.ik.thuis.heb.laten.liggen...!

Soms heb ik echt een hekel aan mezelf. Gelukkig komen die momenten niet vaak voor.
Ik herinnerde me nog bij welke tram halte ik eruit moest, maar welke bus... ja, geen id. Ik ging naar de bushalte en probeerde te ontcijferen welke bus naar de berg ging. Op zich had ik het wel kunnen vinden, maar k was te lui en heb maar een Japanner gevraagd welke bus ik moest nemen. Naja, hij dus zeggen enzo. Ik toen naar de bus toe en nog een keer vragen, of deze dus naar de top ging. Ik wist dat er een ander schema was ivm winter-programma ofzo. Maar ik dacht dat de bus tot ergens halverwege zou gaan, iig, dat herinnerde ik me ook nog van de kaart. Maar blijkbaar was dat niet zo. Hij bracht me 2 haltes verder. Fuck.
Ik dus maar lopen. Ik hoopte de ropeway te vinden, maar die ben ik dus voorbij gelopen. Ik, te koppig om om te keren, loop dus stug door om op eigen kracht die top te bereiken. Maar naarmate ik verder kom worden de weggetjes kleiner en smaller en veranderen in trappetjes tussen de huizen. Hmm denk ik, dit gaat niet helemaal goed. Oja, en t regende.
Ik kijk dus ineens naar rechts, zie ik zo'n ropeway wagonnetje naar boven gaan. Naja, fok ik, dan maar weer terug en dat ding zoeken. Ik dus naar beneden, zie ik iets wat op de ingang van dat ropeway station lijkt. Maar schijnbaar was het een tempel, of schrijn, of whatever. Ik dus..gvd, dan maar naar de weg om naar eoa bord te zoeken dat me naar die ropeway leid. Het is inmiddels 10:35. Ik weer bij de weg, zie ik links een bord met daarop ROPEWAY. Nou, ik volg dat bord dus... KOM IK MET EEN OMWEG WEER BIJ DIE TEMPEL UIT! Argh, ja, nu zie ik waar die fokking ropeway is. Naja, om 11:00 kon ik de berg op. In het wagonnetje, of hoe dat ding ook heet, zat ik alleen met een gast die notabene via een speaker ging uitleggen hoe hoog we zaten etc. Nadat ie klaar was zei ik zo van.. hmhmm sou desu ne. Vraagt ie dus of ik Japans kan etc. naja, ff kletsen dus.

Boven aangekomen, begint t te sneeuwen. Alsof t nog niet koud genoeg was. Mgoed, ik daar ff rondgekeken, mooi uitzicht, dat wel. Na een paar minuten zag ik de plek waar ik heen moest. Dat lag dus achter de berg, en dat betekende nog 15 min lopen.

Eindelijk, 1 uur en 15 minuten later, doe ik de deur open waarachter ik Taiko geluid hoor.

Ik zie dus een groep van 8 mensen, 3 taiko. Hoofdzakelijk vrouwen, van middelbare leeftijd. hmm, ppr. Er rent ook een klein jongetje rond. Owja, en een oma met paars haar. Maar die rent wat minder. duh. Naja, ik meteen een jikoshoukai doen, een introductie dus. Hierna kon ik meteen een stel houten meppers pakken en meedoen met basis oefeningen. Best wel lastig nog, want je mag niet zomaar op die dingen meppen. Je moet t natuurlijk weer op een bepaalde manier vastpakken, op een bepaalde manier slaan etc. En de stokken moet je als je ze boven je hoofd houdt, recht naar boven wijzen. Mgoed, na een uurtje slaan, waarbij ik echt kramp kreeg in me benen (ja, je moet je benen uit elkaar zetten en met rechte rug lichtjes gehurkt staan) hadden we pauze. We gingen in een kring op krukken zitten en iedereen bracht hun middag eten tevoorschijn. Naja, ik had niks mee, ik wist hier niks van dus. Maar toen heb ik van iedereen wat gekregen en heb ik nog lekker kunnen eten. Iedereen heeft zich toen nog voorgesteld, en we hebben wat gekletst. De pauze duurde wel 2 uur, ik kreeg t toen behoorlijk koud. Maar ze hebben me dus ook nog gevraagd of ik nieuwjaarsdag, naja, ochtend eiglijk, met hun mee wilde naar het strand om bij zonsopgang het nieuwe jaar in te luiden! Nou, hmm ff denken..NATUURLIJK!
Na de pauze gingen ze wat moeilijkers oefenen, het duurde even voordat ik dat onder de knie kreeg. Als je het zelf doet dan lukt t op een gegeven moment wel, maar ze gingen later ook meeslaan en dan was ik weer teveel op de anderen aan t letten en sloeg ik uit de maat. Maar aan t eind van de oefening kon ik toch wel op de maat meeslaan. Of mijn positie constant goed was is een tweede.
Ik werd thuisgebracht door een lid van de groep, wat wel een hele uitkomst was. T was echt wel leuk om te doen. Vooral als het lukt om mee te slaan met de groep, de bewegingen die je maakt, dus het juist vasthouden van de stokken enzo, als dat goed gaat, en het geluid, echt lachen.

Volgende keer dus aan t strand.

laters!

6 comments:

Unknown said...

Haha, ppr die je bent ;)
Maar cool dat het uiteindelijk toch een soort leuk was en dat het de volgende keer aan het strand is, klinkt warmer oder?
Ciao Thijs!!

Jennemeiske said...

goh, leuk!

G-Man said...

yo pprs.

ja, zelf ook ppr. Hmm strand wordt echt koud dude. maar waarschijnlijk dat ik nacht doortrek, dus genoeg alco zuipen zodat ik de kou niet meer merk, maar niet te veel zuipen zodat ik nog wel die stokken kan vasthouden natuurlijk.

yes jenn, was idd leuk, volgende keer meekomen dus!!

Btw, jenn, gister naar ellegarden geweest. was echt gaaf! heheheheh

Unknown said...

Dude, je hebt vast wel iets spannends gedaan sinds 18 december, posten die hap!!
Ciao Thijs en de beste 2007 wensen nog aan iedereen die dit leest!

Anonymous said...

ik ben het met thijs eens ger, post weer eens wat want ik wil weten hoe t is...
beste wensen voor 2007!!
XX claud, je ex-buurvrouw :'(

daan said...

ja dude, ik ben het met thijs en claudia eens: waar blijven al je posts? Je hebt toch vast wel iets leuks gedaan met kerst en oud&nieuw? Nog de beste wensen van mij aan iedereen